Nagyszerű versenyzői karrier, bajnoki cím rallyban és pályaversenyzésben – mindez megadatott Faltusz Péternek. A hazai versenyen, a Győr Rallyn azonban sosem tudott elindulni. Sokéves várakozás után most lehetőséget kapott, hogy részese legyen a Győr Rallynak, és élt is vele.
Azon a felvetésen nagyot nevet Faltusz Péter, hogy ha lenne verseny azok közt, akik legjobban várják a szeptember 8-10. között rendezett Győr Rallyt, biztosan dobogóra állhatna.
„Nagyon örülünk neki, hogy ismét lesz itt rally. Az elmúlt időszakban elhanyagolták ezt a régiót, pedig korábban komoly rally-élet volt a 70-es és 80-as években, sőt a 90-es éve elején is. Volán Rallyk, Lutra Rallyk mind komoly mezőnnyel futottak itt. Én gyerekként kint voltam ezeken, aztán később, mint sportbíró vettem részt rajtuk, de versenyzőként már a Győr Rallyn sajnos nem tudtam indulni. 99-ben a Budapest Rally ellátogatott ide, akkor még főiskola volt az egyetem, ott volt az éjszakai parc fermé és a Rábaringen volt a gyorsasági” – mondja Faltusz Péter.
A régió versenyzőinek ez komoly érvágás volt, hiszen egy hazai verseny hangulata semmihez sem fogható, és a hazai közönség támogatása is sokat jelent.
„A Rábaringen rengetegen szurkoltak nekünk, bár mi szerencsések voltunk, mert kialakult egy olyan országos szurkolótáborunk, akik mindenhová követtek minket. Ez fantasztikus érzés, de bármilyen sportra igaz, akár a most induló Atlétikai vb-re is, hogy minden versenyző azt nyilatkozza, mennyire más hazai közönség előtt versenyezni.”
1999-ben a győriek a Peugeot 106-ossal versenyző Faltusz Péternek és navigátorának, Békefi Zoltánnak szurkolhattak. A páros abban a szezonban váltott a korábbi gyári építésű Skoda Favoritról a Peugeot-ra. A féltengelyeket addig folyamatosan kettétörő versenyautó pedig mintha érezte volna, hogy fontos futamon szerepel, ezúttal hibátlanul üzemelt és a Faltusz – Békefi duó megnyerte az akkor még A6-nak nevezett kategóriát.
De ugorjunk 24 évet, vissza a WHB Győr Rallyra, amelynek híre alaposan megbolygatta a város rallys és rallyt kevésbé ismerő lakóit is.
„Nagy az izgalom, mindenki keresi a lehetőséget, hogy valamilyen szinten indulhasson vagy részese lehessen. MI is ott leszünk, Dávid fiam a junior mezőnyben indul, és lesz egy másik győri páros is ebben a kategóriában. Ennek a lehetőségnek nagyon örülök, mert a jogosítvánnyal még nem rendelkező fiatalok így autóba ülhetnek, és ilyen versenyből sajnos nagyon kevés van. Szerintem nagyon jó ez az irány, mert amennyiben nemzetközi szintű versenyzőket akarunk kinevelni, akkor ahhoz kevés, ha csak 18 évesen lehet autóba ülni. Tudjuk, hogy a mostani világbajnok hány éves…. De a Győr Rally kapcsán hallottam, hogy készülődnek a helyi trabantosok is, és lesz R5-ös autó is Győrből” – mondja Faltusz Péter, aki nem csak a családi csapattal vesz részt a WHB Győr Rallyn, hanem könnyen lehet, hogy a volán mögé is beül.
Egy leendő rally-suli terve miatt a garázsban ott sorakozik néhány Skoda Favorit versenyautó és egy kicsit komolyabb Felicia is, sőt a nagy álom, egy Subaru WRC replika is a gyűjtemény része.
„Gondolkodtam, hogy elindulok a Feliciával, de mivel támogatjuk is a versenyt, valószínűleg előfutóként indulok majd, vagy a Ssangyong új modelljével a szeptemberben megjelenő Torres-szel, vagy a Subaruval. Mindez attól is függ, hogy Dávid mögött a menedzsmentet hogyan tudjuk összerakni, mert ha szükség lesz rám, akkor természetesen neki segítek” – sorolja a lehetőségeket a már évek óta versenyző-apuka szerepkörben levő Faltusz Péter.
Az, hogy a korábbi versenyző a KMI Autóház tulajdonosaként támogatja a WHB Győr Rallyt logikusnak tűnik, de mint mondja, nem kizárólag emocionális szempontok alapján döntött úgy, hogy a szponzorok sorába is beáll.
„Autós cég vagyunk, és úgy gondolom, hogy az autósport jó megjelenési forma, hiszen rengetegen állnak a pályák mellett. Az új Ssangyong modellt is ki tudjuk állítani, meg tudjuk mutatni a nézőknek, és emiatt üzletileg is jó döntésnek gondolom, hogy ebben a szerepben is ott állunk a verseny mögött.”
A beszélgetés során nem mehettünk el amellett, hogy milyen pályákon zajlik a WHB Győr Rally, és a gyorsaságikról beszélve Faltusz Péter hangja is megváltozik, érezni a lelkesedést.
„A Rábaring nekünk abszolút hazai pálya, én is szerettem, Dávid is szereti, de van, aki nagyon nem kedveli. Igazi rallypálya, van benne minden: keskeny szerpentin, döntött kanyar, vizesárok, rázókő, urgrató, nagyon technikás gyorsasági. Emiatt megosztó, általában vagy szeretik vagy nem, semleges ember nem szokott lenni.
A Olaszfalu – Tést a Kit-Car korszakban borzasztóan szerettem. A Nagyveleg gyorsaságit annyira nem ismerem. A Tényő-Ravazd pedig egy klasszikus, gyors rallypálya. Ha jól tudom ez nézők elől elzárt terület lesz, de a versenyzők nagyon élvezik majd.
Én minden győrit arra buzdítok, hogy a városi gyorsaságira jöjjenek ki, mert a hangok, és a látvány óriási élmény lesz, egy ilyen különleges eseményt annak is látni kell, aki eddig nem ismerte a rallyt. Nagyon örülök, hogy lesz városi gyorsasági. Szükség van ezekre, a korábbi fehérvári vagy zalaegerszegi városi szakaszok is nagyon jól sikerültek. Ezek a pályák közelebb tudják hozni az embereket a rallyhoz és a sportág megítélésének is jót tesz, ha látják, hogy milyen magas színvonalú egy ilyen verseny és a magyar mezőny.
A végére maradt a Csesznek szakasz. Mi ott járunk a Balatonra, van ott egy nagyszerű szerpentin. Fiatalon idézőjelben illegálisan jártunk a hóba autózni. Mikor bemondta a rádió, hogy senki ne menjen a Bakonyba, mi akkor ültünk be a Zsiguliba és mentünk az éjszakába. Szenzációs élmény volt, és biztos vagyok benne, hogy ezt a szakaszt is nagyon élvezik majd a versenyzők, igazi Kit-Car pálya lenne, ha lennének még ilyen autók.”
Faltusz Péter utolsó mondata arról árulkodik, hogy nem csak a szurkolók szeme fátyolosodik el, ha a 2000-res években a Faltusz-Békefi páros által vezetett Peugeot 306 Maxira gondolnak, hanem a pilóta pályafutásának is a legszebb évei közé tartoznak azok a szezonok, amikor azzal az autóval versenyzett. Nem meglepő, hogy most is pontosan tudja, hol található az a bizonyos Maxi.
„Franciaországban van, egy Mister Maxi nevű embernél. Nagy álmom, hogy egyszer még menjek egy Peugeot 306 Maxival egy Mecsek Rally és egy Győr Rallyn. Beleborzongok, ha elképzelem, hogy milyen hangja lenne, ha szeptemberben a városi gyorsaságin végig mennék a Kit-Carral.”
foto: Kollár SportFoto, MK Racing Photography